Stadhuis opent de deuren voor jongeren met workshop over democratie

Het stadhuis van Antwerpen is niet alleen het centrum van de stad, maar ook het kloppende hart van de stedelijke democratie. Stad Antwerpen hecht er veel belang aan om deze plek toegankelijk te maken voor al haar burgers, ongeacht hun leeftijd. In een educatieve workshop biedt het Vredescentrum van stad Antwerpen kinderen en jongeren nu de kans om op een interactieve manier kennis te maken met de democratie en de geschiedenis van Antwerpen.

Om kinderen en jongeren vertrouwd te maken met de werking van de stad en hen kennis over de democratie bij te brengen, heeft het Vredescentrum een educatief traject ontwikkeld op ’t Schoon Verdiep. Het stadhuis opent de deuren met op maat gemaakte workshops voor leerlingen van de derde graad lager onderwijs, alle graden van het secundair onderwijs en anderstalige nieuwkomers.

Jongeren worden gemeenteraadsleden

Jonge deelnemers krijgen de kans om in de schoenen te stappen van gemeenteraadsleden: ze splitsen zich op in fictieve partijen en houden levendige debatten om beslissingen te nemen over hoe hun ideale stad eruit zou moeten zien. Dit interactieve inleefspel moedigt hen aan om een actieve rol te spelen in hun stad en samenleving.

Reis door de tijd op 't Schoon Verdiep

Maar daar stopt het avontuur niet. De jongeren worden ook meegenomen op een boeiende reis door de geschiedenis van de stad via een interactieve zoektocht met tablets op 't Schoon Verdiep. Hier worden wandschilderijen en het erfgoed van de stad tot leven gewekt via augmented-reality-technologie. Zo wordt een zestiende-eeuws gebouw de eenentwintigste eeuw in gekatapulteerd en leren jongeren over het erfgoed van de stad.

Vredescentrum

Het Vredescentrum is onderdeel van stad Antwerpen en realiseert, in samenwerking met lokale partners, projecten en activiteiten die een ruime interpretatie van het concept vrede stimuleren. Het Vredescentrum ontwikkelt innovatieve projecten rond herinneringseducatie, vredesopvoeding en burgerschapseducatie. Zo wil de stad Antwerpenaren, jong en oud, laten reflecteren over de waarde van vrede en de dialoog versterken door het verleden te verbinden met de hedendaagse leefwereld van kinderen, jongeren en volwassenen. ​

Deze educatieve workshop van het Vredescentrum in het stadhuis is een unieke kans voor kinderen en jongeren om hun eigen stem te ontdekken en de fundamenten van democratie te begrijpen. Stad Antwerpen heet hen van harte welkom in het stadhuis. ​

Jinnih Beels, schepen voor onderwijs en jeugd: “Politiek en geschiedenis zijn voor kinderen en jongeren nogal vaak een ‘ver-van-hun-bedshow’. Met de rondleidingen willen we hen op een zeer laagdrempelige en interactieve manier laten kennismaken met de vele verhalen die ons stadhuis rijk is en met de betekenis van democratie. Daarvoor is het lokale bestuursniveau de geknipte introductie; het staat het dichtste bij de burger en beslissingen hebben er een zeer rechtstreekse impact op de samenleving. Dromen voor kinderen en jongeren waarmaken, begint dus daar. Met dit initiatief openen we letterlijk en figuurlijk de deuren voor onze jeugd, net zoals we bijvoorbeeld ook met ons ‘Take Over ‘t Stad’-project doen. Een jeugdbeleid voor, door en met jongeren begint immers met het beleid dichter tot bij hen te brengen."

Hier vind je meer info over het Vredescentrum, de workshop voor kinderen van het vijfde en zesde leerjaar, voor jongeren van het secundair onderwijs en specifiek voor anderstalige jongeren en volwassenen. ​

Bart De Wever

Burgemeester

Johan Vermant