Nieuwe reeks Stadskronieken laat Antwerpenaren hun eigen stadsgeschiedenis schrijven

Sinds begin oktober ligt de eerste ‘Stadskroniek’ in de rekken, getiteld ‘Struikelstenen in Deurne’. ‘Stadskronieken’ is een nieuwe reeks publicaties met Antwerpse erfgoedverhalen opgetekend en samengesteld door groepjes bewoners. ​
Iedereen kan zelf aan de slag te gaan met de geschiedenis van een straat, wijk, vereniging of thema, en zich kandidaat stellen voor een eigen Stadskroniek.

Antwerpen is een dynamische stad met een boeiend verleden. Heel wat Antwerpenaren gaan zelf op zoek naar de geschiedenis van hun huis, straat, school, vereniging, bedrijf, beweging, een gedeelde passie of een thema dat hen interesseert. Vaak is het een jubileum dat hen doet stilstaan bij het buurt- of verenigingsleven vroeger en hoe dat allemaal geëvolueerd is tot vandaag.

ErfgoedLab Antwerpen

Voortaan kunnen groepjes Antwerpenaren al die informatie bundelen in een eigen Stadskroniek. Stadskronieken zijn publicaties met erfgoedverhalen over Antwerpen en districten geschreven door een groep bewoners of een vereniging onder de deskundige begeleiding van ErfgoedLab Antwerpen. In een Stadskroniek tekenen zij zelf een stukje stadsgeschiedenis op. Ze gaan daarvoor op zoek naar erfgoed en historische of actuele informatie, zoeken foto’s en historische documenten bij elkaar, ze nemen interviews af ​ en schrijven samen hun verhaal. Daarbij krijgen ze ondersteuning van ErfgoedLab Antwerpen, de erfgoedcelwerking van stad Antwerpen. ErfgoedLab geeft advies, reikt een handleiding aan en zorgt voor de publicatie van het boek. Elke groep krijgt 200 exemplaren van het boek om te verdelen.

“Met Stadskronieken, het nieuwe project van ErfgoedLab, rekenen we op de steun van alle Antwerpse inwoners om mee te werken aan ons gezamenlijk verhaal. Samen kunnen we de vele verhalen ontdekken en delen die verborgen liggen achter de gevels of in de verschillende buurten. Dit is de ideale kans om ons te verrijken en dichter bij elkaar te brengen.”
Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud

Struikelstenen

‘Struikelstenen in Deurne’ luidt de titel van de eerste gepubliceerde Stadskroniek. Het is het werk van het gelijknamige burgerinitiatief dat deze herfst vijftig struikelstenen plaatst voor Deurnese slachtoffers van vervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. In het boek bundelen zij ruim dertig verhalen van gezinnen en woningen waarvoor ze struikelstenen plaatsen. “Het boek is het resultaat van groepswerk”, zegt Marc Weyns, bezieler van het burgerinitiatief en één van de auteurs. “Ons burgerinitiatief legt in 2021 vijftig struikelstenen in het noorden, het centrum en het zuiden van het district. In de Stadskroniek bundelen we met zeven auteurs de menselijke verhalen achter die struikelstenen en geven we meer achtergrondinformatie. In die zin vormt de Stadskroniek een drieluik met de struikelstenen zelf en met het Open Huizen-weekend waaraan we, ook op 9 en 10 oktober, deelnemen samen met buurtinitiatieven uit vier andere Antwerpse wijken. De Stadskroniek werd vormgegeven als een denkbeeldige wandeling (die je ook echt kan maken) langsheen ruim dertig woningen in Deurne-Zuid, Deurne-Centrum en Deurne-Noord.”

Diverse thema’s

Een tweede Stadskroniek met portretten over vijf decennia lgbtq+ pioniers wordt in de tweede helft van november voorgesteld door een groep vrijwillige onderzoekers en auteurs rond het Roze Huis & Boekhandel Kartonnen Dozen. Ook een Stadskroniek over de geschiedenis van de verdwenen polderdorpen is in de maak – hier zijn het inwoners van de huidige polderdorpen die de initiatiefnemers zijn. ​

Voor de komende jaren staan Stadskronieken in de steigers door wijkbewoners en verenigingen naar aanleiding van een jubileum, maar bijvoorbeeld ook een Stadskroniek samengesteld door cursisten Nederlands als tweede taal. Vanaf 2022 hoopt het ErfgoedLab ​ Antwerpen jaarlijks minstens vier Stadskronieken te kunnen begeleiden.

Open oproep

Iedereen die zin heeft om samen met andere vrijwilligers in de geschiedenis van een straat, groep of vereniging te duiken en zo mee te schrijven aan een stukje Antwerpse geschiedenis kan zich melden bij ErfgoedLab Antwerpen via www.antwerpen.be/stadskronieken of [email protected].

Praktisch

• ‘Struikelstenen in Deurne’ is vanaf zaterdag 09/10/2021 te koop in buurthuis ’t Pleintje, de Stadswinkel, de MAS-museumshop. Verkoopprijs: 10 euro.
  • De pers kan een digitale versie van de eerste Stadskroniek opvragen via [email protected].
  • Op zaterdag 20 november om 17u vindt de feestelijke voorstelling plaats van de 2e Stadskroniek. Meer informatie volgt later.

Voorbeeld Stadskroniek - Struikelstenen in Deurne

Roel Veyt