Kleurrijkste festival van ’t stad laat Borgerhout eindelijk weer dansen op straat

Na 3 jaar wachten was het vandaag zover, het grootste en kleurrijkste straatfeest van 't stad is weer volop aan de gang. Borgerrio is bekend van zijn parade aan dansers en percussiegroepen uit binnen- en buitenland. Een uniek familiefestival met het beste dat Borgerhout te bieden heeft: een bonte mix van mensen, muziek, dans, sport, spel, straattheater, lekker eten en een uitbundige sfeer. Deze 14e editie is goed voor een verkeersvrije zone van liefst 41 519 m² en tot nu toe 21 000 bezoekers.

Zomerse buien zorgen voor een tropische sfeer op 14e Borgerrio dat om 11u werd afgetrapt met de Rommelmarkt aan de Laar & Kattenberg en de BOHO Braderij op de Turnhoutsebaan. De braderij biedt lekkere hapjes aan uit alle windstreken dankzij de wel 148 standjes. Om de straten van het stadsfestival proper te houden, zijn er 127 afvalcontainers geplaatst en voor alle dorstige bezoekers is er 2 000 liter gratis drinkwater voorzien.

"Na 2 jaar kunnen we eindelijk weer het grootste diversiteitsfestival van de stad in ons district vieren. Borgerrio toont in geuren en kleuren wat Borgerhout te bieden heeft, ook ver buiten onze districtsgrenzen en daar zijn we heel fier op."
Districtsburgemeester Marij Preneel
"Ik ben heel blij met de enorme culturele diversiteit die er op Borgerrio te zien is op de parade, maar ook in ons publiek en bij alle vrijwilligers. De culturele rijkdom die we in Borgerhout hebben, kent vandaag haar hoogtepunt en het is mooi om zien hoe iedereen samen komt om te feesten en genieten van cultuur en muziek."
Districtsschepen voor cultuur Aïssatou Cissé

De 3 kilometer lange parade deze namiddag telt 400 deelnemers komende uit Mexico, Burundi, Marokko, Guinea, Nederland, Duitsland,… De 16 paradegroepen, waaronder The Royal Burundi Drummers (internationale topklasse en Unesco erfgoed), Banda Loca met Braziliaanse instrumenten, jongerenpercussiegroep Fanfakids, Hicham Bilali & Gnawa Black Koyo met jonge Brusselse-Marokkaanse Gnawa-muzikanten en de Borgerhoutse trots stadsfanfare ’t Akkoord en majorettenkorps Majoretski, werden onthaald door een laaiend enthousiast publiek langs de Turnhoutsebaan.

"Fijn om te zien dat het familiefestival Borgerrio opnieuw vele duizenden Antwerpenaren samen brengt. Cultuur verbindt in onze stad, en na twee coronajaren is dit bruisende straatfeest gelukkig weer van de partij."
Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud

Het meest bekende straatfeest uit Borgerhout voorziet speciaal voor de gelegenheid 2 bewaakte fietsparkings en kan rekenen op de steun van 163 vrijwilligers en 7 sponsors. Het is een samenwerking tussen de stad Antwerpen en het district Borgerhout, winkeliersvereniging BoHo2140, Trix, MOM, Beweging.net Antwerpen, ’ t Werkhuys, De Griffier en nog vele andere lokale partners.

Op de Wereldmarkt kan iedereen tot 18u de culturele rijkdom en diversiteit van lokale verenigingen ontdekken aan de hand van infostandjes, optredens met dans, verhalen en muziek van over de hele wereld zoals onder meer de Latijns-Amerikaanse vrouwengroep Musas del Caribe, Yenoq Studio met Armeense dansen, Spaanstalige dramatische muziek met Tela Marinera en Bollywood dance, klarinet met Arabische toonladders en de Peruaanse oerwouddans. ​
In Den Drink zijn jonge bezoekers een mix van originele attracties en sportieve activiteiten aan het uitproberen zoals een hindernissenparcours, koers op rollen, sumoworstelen, airbrush tattoo's laten zetten of zelfs zich helemaal uitleven op een opblaasbare sportveld. Voor ieder wat wils in de Play-off Plaza die zeer in trek is vandaag. Er zijn twee nieuwigheden dit jaar aan Laar: een mini-skateboarddorp voor alle skaters en 'Ground Zero curated by Trix & MOM' tot 22u. De 21-jarige host Calya J stelt daar onder andere de Brusselse dj TheGirlFJ, de Antwerpse rapper Millson9, het duo Nightwatch: Bruna Poejo & Adnane die dans met visuele kunsten mengen en singer/songwriter Morane voor aan het nieuwsgierige publiek.

"Trix zet samen met MOM op Ground Zero jong en opkomend talent in de kijker komende uit Antwerpen en omstreken. Op ons podium krijgen ze de ruimte om hun talent te showcasen. De naam ervan werd dan ook toepasselijk gekozen want Antwerpen is hun en ons vertrekpunt."
Noémie Ntoto van Trix

Als afsluiter heeft Borgerrio zoals steeds een hoofdpodium op het Moorkensplein met een gloednieuwe naam, de Bom Dia Stage. Van 18u tot 22u vanavond kan iedereen mee dansen en genieten op de muziek van Jazz Sanusi, Bassim en Merdan Taplak. De host van dienst is Joyce Loir. Er wordt verwacht dat in totaal rond de 28 000 bezoekers zullen genoten hebben van het fel gemiste grootste en kleurrijkste straatfeest.

Ben Duchateau

Coördinator Borgerrio, district Borgerhout